Dennis Adriaansen Blog 3 manieren om je Google Analytics statistieken te bundelen
03 May 2017
Dennis Adriaansen

3 manieren om je Google Analytics statistieken te bundelen

Google Analytics is dé manier om je website statistieken inzichtelijk te maken. Er zijn verschillende manieren waarop je de tool kunt inzetten. In mijn post "Je website statistieken organiseren Google Analytics" vertelde ik over algemene functies van Google Analytics. Nu duiken we dieper in op dit onderwerp door middel van het maken van Custom Dashboards. Geen idee waar ik het over heb? Lees snel verder:

Nog geen concreet doel maar wel benieuwd naar de statistieken? Ik heb een algemeen dashboard gemaakt waar alles op te vinden is. Perfect voor kleine ondernemingen en starters. 
Download Algemeen Dashboard


1. Maak een custom dashboard voor je mobiele gebruikers

Justin Cutroni vertelt uitgebreid over de mobile commerce dashboard optie in zijn blog. Heb je een webshop die vooral via een mobiele telefoon bekeken wordt? Dan is het de moeite waard om zijn post te lezen. Ik kijk voor nu door het commerce gedeelte heen. Zijn dashboard is namelijk geschikt voor alle websites met mobiele gebruikers. Na enkele wijzigingen heb je een dynamisch dashboard voor al je (mobile) websites.

  • Mobile vs Desktop
    Hier kun je direct zien hoeveel procent van je bezoekers de website bezoekt met een telefoon, tablet of desktop. Afhankelijk van deze gegevens kun je jouw website inrichten. Komt het grootste gedeelte via telefoon? Overweeg het mobile first principe. Zo weet je zeker dat je jouw doelgroep tegemoet komt tijdens de ontwikkeling van je website. 
     
  • Bounce per apparaat
    Zoals je weet is de bounce score een score die laat zien dat mensen te snel je pagina verlaten. Dit kan zijn omdat de template niet goed functioneert of dat de bezoeker niet kreeg wat hij zocht. Het is nuttig om te kijken op welk apparaat de bezoeker het snelst afhaakt. Waarschijnlijk is de pagina niet geoptimaliseerd voor het betreffende device. 
     
  • Top bezochte pagina's via mobiel apparaat
    Als je specifieker wil kijken op welke pagina het mis gaat is het handig om te kijken naar de Top bezochte pagina's sectie. Hierin zie je de pageviews (aantal geladen pagina's) en het bouce percentage. Als de bounce percentage hoog is betekend het dat er op die specifieke pagina iets niet in orde is. Daarnaast kun je snel de pagina openen om te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. 
     
  • Android vs IOS
    De eeuwige strijd wordt ook op jouw website gestreden. Benieuwd of je voornamelijk Apple gebruikers bediend middels je website? Ook dat kan direct bekeken worden. Zo kun je ook als prioriteit stellen dat je als eerst test op een ipad. Zo weet je zeker dat het grootste gedeelte van je doelgroep direct goed geholpen wordt.

Download Mobile Dashboard

2. Maak een custom dashboard voor je site prestatie

Uiteraard wil je weten of jouw website goed functioneert. In veel gevallen test je in je eigen browser of op verschillende pc's die binnen handbereik zijn. Je test of je pagina snel laad en als dit het geval is heb je er veel vertrouwen in. Echter kan het zo zijn dat die bijvoorbeeld op mobiel veel langer nodig heeft om te laden. Of je gebruiker bevindt zich in een ander deel van de wereld. Kortom, er zijn problemen die je niet altijd van te voren kunt voorzien. Een prestatiedashboard kan je helpen om continue de werking van je website te blijven controleren. 

  • Avarage page load time
    Dit is een belangrijk cijfer. Je wil altijd kunnen zien hoe snel je pagina is geladen. Dit gaat even niet in of dit jouw fout is of de fout van de klant. De laad tijd betreft het gehele proces van aanklikken tot inladen. Google doelt op een maximale laadtijd van een halve seconde. Nu is dit extreem laag. Doel op maximaal 1.5 seconde en je bezoekers zullen je dankbaar zijn. Onbewust dan.
     
  • Avarage server response time
    Is je avarage page load time hoog? Dan kijk je naar dit scherm. Je ziet hier namelijk zien of jouw server moeite heeft om de pagina snel weer te geven. Is dat het geval? Dan kun je hier stappen voor ondernemen. Denk aan kleine afbeeldingen, schone code en een logische serverconfiguratie. Kom je er niet uit? Google kan je verder helpen
     
  • Avarage page load time vs server response
    Mocht je sneller willen vergelijken is dit de plek om te kijken. Je ziet gelijk wat je hierboven zou willen weten. 
     
  • Mobile page load time
    Aangezien steeds meer consumenten via hun mobiel surfen is het van belang dat de snelheid voor mobiel is geoptimaliseerd. Soms heeft een telefoon een slechtere verbinding dan een desktop. Het is dus van belang nog bewuster te worden van je snelheid. 
     
  • Server response time by country 
    We leven in Nederland met de luxe van heel snel internet. Helaas is de rest van de wereld nog niet zo ver. Wil je toch dat jouw buitenlandse vrienden je website goed kunnen bekijken? Kijk dan of dit ook het geval is door te kijken in dit venster.

Download Performance Dashboard

3. Maak een custom dashboard voor je SEO resultaten

Hier kun je kijken middels welk kanaal je bezoeker jouw website benaderd. Daarnaast kun je zien hoelang de bezoeker op jouw website blijft. Heb je tijd nodig om je bezoeker te verleiden? Gebruik dan het kanaal dat zorgt dat jouw bezoeker langer bij je blijft. Zo blijf je in contact en zul je ze op langer termijn kunnen ontvangen als klant. 

Email campagnes meten? Als je iets buiten de standaard lijntjes tekent is ook dit te meten. 

Benieuwd of jouw e-mails in de smaak vallen? Met een klein beetje moeite weet je precies welke mail effect heeft en welke mail nauwelijks bekeken werd. Eigenlijk hoort deze widget niet in deze lijst met dashboard. 

In tegenstelling tot de vorige items moet voorafgaand aan het gebruik van deze widget nog een handeling worden verricht. Het is namelijk van belang je e-mails te taggen.

Als je goed gebruikt maakt van e-mailmarketing weet je dat er een call to action opgenomen dient te worden. Vaak zijn deze tags wel terug te vinden in Google Analytics. Maar om het makkelijker te maken is het aan te raden een speciale tag aan de url mee te geven.

Dit doe je door zogeheten get parameters mee te sturen. De URL ziet er dan als volgt uit.   jouwwebsitedomein.nl?campagne=jouw_mail_campagne. Door het laatste gedeelte van de URL (jouw_mail_campagne) kun je enorm snel bij de juiste resultaten komen. 

Hieronder staan de stappen om de campagne terug te vinden:

Create widget -> table ->   Dimension: page -> Metric pageviews -> add a filter: Only show - page - containing - jouw_campagne_tag