Dennis Adriaansen Blog Google Search Console: Het Geheim waar Starters niet aan denken
13 Jul 2017
Dennis Adriaansen

Google Search Console: Het Geheim waar Starters niet aan denken

He he, eindelijk. Na dagen - misschien wel weken zwoegen staat ie dan eigenlijk online: Je website. Natuurlijk ben je benieuwd naar de bezoekersaantallen. Je meldt je website aan bij Google Analytics en blijft dagelijks kijken hoeveel bezoekers jouw website vinden.

Waarschijnlijk zijn dat er niet veel..

Niemand weet namelijk van je website. Google heeft enkele weken nodig om je nieuwe pagina op te merken en zal dus nog even op zich laten wachten.

Wil je het indexatieprocess versnellen? Dan heb ik een tip: Google Search Console.
Maar... eerst wat meer informatie over Google. We kennen Google maar: hoe werkt zoiets nu eigenlijk?

De Google Crawlers

Google indexeert jouw website door middel van zogeheten crawlers. Crawlers of spiders zijn bots van Google die elke dag het internet scannen en de inhoud van miljoenen websites bekijken. Dus ook die van jou.

Website aanmelden bij Google via Google Search Console

Vroeger was het nodig om jouw website aan te melden bij Google. Dit is niet meer nodig. Wel kun je het Google zo makkelijk mogelijk maken. Als je een Google account hebt, kun je via deze URL een website toevoegen aan je Google Search Console

Google Search Console

Via Google Search Console zijn er enkele mogelijkheden om het indicatieproces te versnellen.

  • Indexatie bekijken
    Het is belangrijk dat Google je website kan indexeren. Via deze tab zie je of en wanneer er URL’s zijn geïndexeerd
     
  • Crawl errors
    Als er pagina’s niet geïndexeerd kunnen worden zal Google op deze pagina enkele crawl errors tonen.
     
  • Robots.txt tester
    Gebruik je wordpress? Heb je tijdelijk je content uitgeschakeld omdat je nog niet wilde dat Google je website zag? Check of de robots.txt is hersteld.

Sitemap (Bonus SEO TIP!)
Het meest belangrijke onderdeel: Het toevoegen van een sitemap. Als je een sitemap toevoegt zal Google in een oogopslag zien welke pagina’s er op jouw website te vinden zijn. Google zal dus sneller een volledig beeld hebben van jouw organisatie.