Dennis Adriaansen Blog 5 Tips om je Website Statistieken te Organiseren in Google Analaytics
03 May 2017
Dennis Adriaansen

5 Tips om je Website Statistieken te Organiseren in Google Analaytics

Google Analytics is al geruime tijd dé statistieken tool voor je website. Veel, zo niet alle, bedrijven maken gebruik van de dienst ontwikkeld door Google. Dit betekent niet dat het alleen voor grote bedrijven nuttig is. Ook voor jouw onderneming zijn er tal van mogelijkheden.

Maar ik twijfel of jij weet wat Google Analytics écht voor jouw onderneming kan betekenen.

Google Analytics is een grote tool. Vaak zijn de eerste minuten enorm overweldigend. Het organiseren van de website statistieken zou beschouwd moeten worden als de eerste taak. Maar hoe kun je de statistieken overzichtelijk maken als je geen idee hebt waar je moet beginnen?

Hieronder staan de key features die laten zien hoe je de tool kunt inzetten. Daarnaast is hier een vervolg te lezen die je direct toegang geeft tot overzichtelijk dashboards. Zo maak jij Google Analytics overzichtelijk en direct te gebruiken voor jou en je werknemers. 

Stappen voor het overzichtelijk maken van je website statistieken

  • Doel(groep) bepalen.
    Tijdens het bepalen van je doelen bepaal je wat de ideale situatie is per bezoeker. Daarnaast moet je bepalen op wie de website zich richt en wie jij wil bereiken. Waar begeeft jouw doelgroep zich. Wat zijn de interesses, waar denken ze aan?
  • Informatie verzamelen
    Als je je doel voor ogen hebt ga je beginnen met het verzamelen van de juiste informatie. Je haalt het meeste uit de statistieken als je precies weet welke informatie er toe doet en welke informatie jij van je bezoekers wil hebben.
  • Gegevens direct inzichtelijk maken
    Als je weet waar alle data staat is het van belang dat je zorgt dat je de data snel kan benaderen en direct met elkaar kunt vergelijken. Google Anaylitcs heeft hier enorm veel mogelijkheden voor. In komende artikelen ga ik in hoe je, en met welke data, je gegevens kunt vergelijken.

Google Analytics: Audience overview

Onder de knop Audience > overview Kun je direct zien waar je bezoekers vandaan komen. Daarnaast kun je zien met welke browser je pagina's het meest bezocht wordt. De verschillen tussen browser zijn groot en veel functionaliteiten werken anders per browser. Door te kijken met welke browsers je pagina's bezocht worden weet jij op welke browser de focus moet liggen tijdens het doorontwikkelen van je website.

Besturingssysteem
Iets verder naar onderen kun je zien welk besturingssysteem jouw bezoeker gebruikt. Deze gegevens zijn over het algemeen minder bruikbaar dan de browsergegevens maar wellicht heb je ze eens nodig. Nu weet je waar het staat.

Schermresolutie
Er zijn tal van schermresoluties waar rekening mee gehouden dient te worden. Onder de knop screen resolution vind je direct welke resolutie het meest populair is. Deze informatie is beperkt. Mocht je meer inzicht willen hebben in de apparaten waarmee je website bezocht wordt raad ik je aan het mobile dashboard te installeren:   Google Analytics overzicht makkelijk: Mobiel dashboard

Realtime

Sinds mid 2016 is de real-time functionaliteit officieel uitgebracht. Dit betekent dat Google er volledig vertrouwen in heeft dat de tool zijn werk doet. Maar waarom is het nuttig? 

Soms is het vereist dat de (web) server opnieuw opgestart moet worden of dat een gedeelte van de website tijdelijk niet te bereiken is door technische wijzigingen. Voor dat je begint kun je kijken hoeveel mensen er op dit moment de website bezoeken. Zo zorg je dat zo min mogelijk bezoekers last hebben van de wijzigingen. 

Behavior

De behavior pagina is een van de meeste interessante pagina in Google Analytics. Hier kan direct gezien worden welke pagina het meest populair is. In het overzicht kun je bekijken welke pagina de meeste views heeft en hoe groot het aandeel is in alle paginabezoeken. 

Als je door klikt op een specifieke pagina (Behavior > Site content > All pages) zie je o.a bounce rate staan. De bounce rate laat zien hoe vaak de bezoeker de pagina heeft verlaten zonder interactie. Een hoge bounce rate betekent dat de pagina niet interessant is voor de bezoeker. Ook is het mogelijk dat de pagina niet  correct of helemaal niet goed wordt weergegeven. Als je een bouncepercentage van 100% tegen komt is het sterk aan te raden de pagina na te kijken. 

Het echte werk
Nadat je de standaard functionaliteiten door hebt kun je beginnen met het 'echte werk'. De onderstaande functionaliteiten gaan ervoor zorgen dat jouw bezoekersaantallen blijven stijgen, je paginasessies langer duren en je sales gaan pieken.

- Custom dashboards
Google biedt een tool waarmee je, gebaseerd op jouw wensen, een eigen dashboard kun inrichten. In dit dashboard staat alle informatie die je elk moment van de dag nodig kunt hebben. Wellicht adverteer je via Google Adwords. Door middel van je eigen dashboard zie je direct hoe je presteert. Wellicht beheer je een blog? Dan kun je aangeven dat je direct wil zien welke blog het meest populair is. Kortom, je hoeft niet meer te zoeken naar alle informatie. Richt één keer een dashboard in en alle data is binnen handbereik:

Meer lezen over Custom dashboards in Google Analytics

- Custom event tracking
Je kunt het je nauwelijks voorstellen maar soms zijn de standaard tools van Google niet genoeg. Neem een pagina met downloads bijvoorbeeld. Je kunt zien hoeveel bezoekers er op de pagina komen maar je hebt geen enkel idee welke downloads populair zijn en welke niet. Het is omslachtig om voor elke download een pagina aan te maken.

Er is een betere manier.

Door middel van custom events kun je precies zien welk item het meest aangeklikt wordt. Met wat extra werk kun je zelfs aangeven wat de gemiddelde leeftijd is van de downloaders.

Over een langere periode kun je dus precies zien welke download aansluit bij je doelgroep. Zo kun je de download uitbreiden, exclusief maken en aanbieden als premium content.

De conclusie is: Google Analytics is overweldigend. Maar met wat extra investering kun je de tool geheel naar eigen wens inrichten. Zelfs na het ontdekken van de bovenstaande functionaliteiten kun je de tool blijven ontdekken. De basisinformatie is nodig om hierop verder te bouwen. In de toekomst zullen er meer artikelen verschijnen die Google Analytics nog inzichtelijker en nog overzichtelijker maken.